måndag 25 september 2017

Ekologiskt cerat och dubbelkommando i köket



Jag har länge varit sugen på att göra eget cerat.  Både för att se hur det funkar, men också för att jag lägger en hel del pengar varje år på just cerat. Av olika anledningar - kanske främst för att jag inte har hittat något där alla ingredienser har varit ekologiska - har det inte blivit av. Men av en slump ramlade jag på en leverantör som kunde garantera att allt från hylsor (nedbrytbara) till vax var ekologiskt.



Så i går kväll bestämde jag mig för att testa. Bivax och mjukgörande olja tillsammans med snaksättarna morot, ingefära och apelsin blandades i en glaskanna och smältes under omrörning i vattenbad.



Färgen blev riktigt läcker och första satsen i hylsorna fungerade bra. När jag sen skulle fylla på upp till kanten lyckades jag få vatten i blandningen, men den största delen blev i alla fall bra. Det räckte till 12 hylsor så nu har jag cerat ett tag. Lite kladdigt var det, men i kylskåpet stelnade det bra.



I går lyckades jag hitta lite trattisar, men helt uppenbarligen är det flera som har hittat till mitt kanonställe, för det var väldigt urplockat. Vi som tidigare har skämtat om att jag bara kan åka dit och hämta, men nu inser jag att jag måste revidera det. Tråkigt, men svampen är ju allas så det får man räkna med.



Det blev i alla fall tillräckligt för en trattissoppa. Först fräser jag två mindre gullökar och rensade trattisar i en blandning av smör och rapsolja.



När vattnet har fräst bort ur svampen (ca 1 liter) tillsätter jag 5 dl vispgrädde, salt, peppar, timjan, 3 dl vatten och en grönsaksbuljongtärning. Allt får puttra ihop i någon minut och sen tillsätter jag 4 cl whisky - gärna lite rökig sådan. Det funkar även med lika mycket cognac eller 2,5 dl vitt vin, men jag gillar whiskyns mustighet. Efter ungefär 10 minuters puttrande på spisen tar jag av kastrullen och mixar soppan. Mums!



När jag ändå stod vid spisen passade jag på att göra en gryta av köttresterna från förra veckans stek som jag lagade i crockpoten. Jag delade köttet i mindre bitar och hackade en gul  lök. Löken och köttet fräste jag i olivolja.



Sen tillsatte jag en burk krossade tomater, 3 dl matlagningsgrädde, 1 burk créme fraishe, salt, peppar och lite timjan. Det fick sen puttra på låg spisvärme i ungefär tio minuter. Så nu är middagen klar till i morgon. Behöver bara koka matvete när jag kommer hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar