torsdag 4 augusti 2016

Det går framåt, Hackåsresa och älgstek


I fredags fick vi det efterlängtade bygglovet. Det kändes väldigt skönt och var så trevligt att komma hem med det inför min semestervecka. Så nu är det full fart där hemma - även om det känns segt med grundarbetet.


Sudden har i alla fall mycket nytt och spännande att upptäcka varje dag.


Nu är i alla fall i stort sett alla lecablock på plats och Johnny har börjat gjuta plintar.



Lecablocken är väldigt spännande att vässa klorna och balansera på om man är en liten Sudden.


En sak som inte var riktigt lika spännande utan mest otäck var när husse tog fram illern för att göra rent dräneringen som går utanför bygget. Men nyfiken som han är var han ju framme och kollade ändå. Fast då på behörigt avstånd.


Mitt i allt byggande passade jag på att fylla år också. Men det var trots allt ett skönt avbrott och det är ju aldrig fel att ha goda vänner omkring sig.




Tack alla som dök upp och förgyllde min dag!


Dagen efter blev också en pausdag från byggandet då jag och Johnny tog en sväng upp till Anna och Daniel i Hackås. Vi hann med både att umgås (Johnny hann med att bli jättekompis med Kalle) och lite sightseeing till Hackås kyrka, Sunne kyrkoruin och Andersön.


Jag brukar ju alltid ha något recept med i bloggen och idag bjuder jag på en annan variant av älgsteken jag brukar göra.

 
De tinade stekarna kryddas med nymald svartpeppar, salt och egenodlad rosmarin. In i ugnen i 20 min på 200 grader så att det blir en stekyta. 


Medan köttet är i ugnen klyftar jag två skalade gula lökar. Löken tillsammans med en matlagningsgrädde, en flaska vitt vin, två köttbuljongtärningar, 4 lagerblad, 10-15 enbär, 1 tsk torkad mejram, 2 tsk torkad basilika och två buketter färsk rosmarin. Allt detta läggs i Crockpoten tillsammans med köttet. Den får gå på high i tio timmar och de sista 30 minuterna får potatisen koka med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar