torsdag 6 november 2014

Nötfärsröra med kikärtor

Hade tänkt mig en tidig sänggång ikväll, men precis när jag skulle till att lägga mig kom jag på att jag ju hade tinat nötfärs. Alltså behövde jag ta reda på den först. Hade egentligen planerat att göra biffar, men det kändes som om det tog för lång tid så istället fick det bli en röra.


I den hade jag en bit purjolök, ca 250 g nötfärs, finkrossade tomater, lätt crème fraîche smaksatt med karljohan och timjan, basilika och kikärtor.

Jag började med att hacka purjolöken och bryna den och färsen i en stekpanna. Eftersom jag använde gjutjärnspannan så använde jag flytande margarin till stekningen.


När löken var mjuk och färsen genomstekt tillsatte jag tomaterna och lite egenodlad torkad basilika.


När det hade puttrat ett tag rörde jag i crème fraîche och sist fick de avrunna kikärtorna komma ner i pannan.


Det hela tog ungefär tio minuter innan det blev klart. När jag sedan ska äta röran äter jag tomater till, men om man vill så tror jag pasta eller ris funkar bra till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar