söndag 4 mars 2012

Pannkaka på nytt sätt...

Jag har väl adrig varit jätteförtjust i pannkaka, men för några veckor sedan hittade jag ett recept som såg så spännande ut att jag bestämde mig för att testa det. Det blev riktigt gott & det bästa var att det gick snabbt och mestadels skötte sig själv i ugnen.


8 dl mjölk (i orginalreceptet står det standardnjölk, men jag använde mellanmjölk och det funkade bra)
4 ägg
4 ½ dl dinkelmjöl
250 g tinad bladspenat
200 g kassler
smör
1 tsk salt

Det är gott med lingonkeso till och då blandar man vanlig keso med önskad mängd lingonsylt eller rårörda lingon.

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop 4 dl av mjölken med äggen och tillsätt sedan mjölet. Vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och saltet. Krama ur vätskan ur spenaten lägg i den i smeten och häll till sist i den tärnade kasslern. Smält lite smör eller margarin i en långpanna. Ta ut den och häll i smeten, Grädda i 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar