söndag 5 juni 2016

Rabarberkladdkaka


Det har gått runt ett recept på Rabarberkladdkaka på Facebook i några veckor nu. Jag har varit sugen, men vår nyligen planterade rabarber har varit för små för att räcka till. 

Nu har det kommit rabarber i mataffärernas frukt- och grönsaksdiskar så idag blev det en.


Först skalade jag rabarbern och skar den i bitar. 


Sen bröade jag en form. I receptet står det att man ska ha en delbar form, men jag hittade inte våran så det fick bli en vanlig pajform.

Sen smälte jag smör och i det rörde jag i socker, vaniljsocker, mjöl och ägg. Ett tips är en stor visp för då går det lättare är få smeten slät. 


Smeten hällde jag ut i formen och sedan la jag ut delade rabarberbitar och toppade med nykrossad kardemumma.

Sen var det dags att sätta in kakan i ugnen. 


I receptet stod det att man skulle grädda kakan mellan 20-23 minuter beroende på hur kladdig man ville ha den. Jag gillar "kladdiga" kladdkakor så jag tog ut den efter 20 minuter, men då blev den rinnig så lite längre tid är nog bra.



Kakan gick verkligen hem här så den kommer jag testa fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar