onsdag 20 augusti 2014

Äntligen lite svamp om fick blir korvpanna

Så kom jag då äntligen ute lite i skogen efter regnet. Hade tänkt få tag i lite trattkantareller för förra året plockade jag ungefär 3 liter 13 augusti, men några sådana har ännu inte sett dagens ljus i år. Gissar att det beror på att det har varit en så varm och torr sommar. Det syns dock att det - efter de senaste dagarnas regnande - har tagit rejäl fart i svampskogen. Det var skönt att komma ut i skogen, som har kommit att bli mitt andningshål, men idag blev jag också lite ledsen när jag såg all förstörelse. Av min fina trattkantarellskog fanns inte så mycket kvar (tur att jag har fler ställen). Istället var det djupa sår från skogsmaskiner i den vackra naturen. Trist att se all förstörelse!


Nåja, jag hade i alla fall turen att hitta några gula kantareller.


Jag tycker att det gula svampguldet är godast att ta hand om på en gång, så jag rensade direkt när jag kom hem och funderade samtidigt vad jag skulle hitta på med dem nu när jag inte äter bröd.

Valet föll på en röra med svamp, gul lök och kycklingkorv. Jag började med att hacka löken och att fräsa upp lök och svamp i flytande margarin. Samtidigt som jag äntligen lagade lite varm mat fick jag chansen att testa min fina gasspis på riktigt.

 
Medan svamp och lök bryndes skar jag kycklingkorven i bitar och lät den steka med.


Det blev faktiskt riktigt gott och klart på mindre än tio minuter blev det. Har man inte tillgång till kantareller eller annan egenplockad svamp tror jag att det går precis lika bra med köpta champinjoner, men då behövs det nog lite stödkryddning.

Nu längtar jag bara tills trattisar och squash är klara så jag riktigt kan gå loss på lokal mat i den mest lokala formen. Den som man plockar själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar